Mediji u Srbiji

Koji srpski mediji se nalaze u EU bazi onih koji šire propagandu Kremlja?

Katarina Živanovićdanas 10:40

Foto: Jovana Stanković/Danas

Tabloid Informer prednjači u broji neistinitih tekstova u vezi Rusije i njenog predsednika Vladimira Putina, ali u bazi dezinformatora našli su se i portal Pink.rs, Večernje novosti, Kurir, Mondo, B92, Srbijadanas.com, srpsko izdanje Sputnjika, Politika, Alo, Srbin Info, i još nekoliko njih.

Objave iz ovih medija našle su se u bazi EUvsDisinfo, bazi medija u čijim tekstovima o Rusiji su uočene razne manipulacije i dezinformacije. Tekstovi su javno dostupni, kao i objašnjenja zašto su ocenjeni kao dezinformacije, odnosno šta u njima nije tačno, ili je manipulativno.

„Tabloid Informer, osim po širenju prorežimske propagande, poznat je i kao veoma naklonjen Rusiji i ruskom predsedniku, što ni urednik Dragan J. Vučićević ne osporava. Ipak, zasmetalo im je što su se našli u bazi EUvsDisinfo, bazi medija u čijim tekstovima o Rusiji su uočene razne manipulacije i dezinformacije. Tačnije, tvrde da je baza napravljena skoro da bi beležila manipulacije u vezi sa ratom u Ukrajini, ali da su tu popisani tekstovi Informera još iz 2019. godine koji nemaju nikakve veze sa Ukrajinom te da EU pokušava da ih „satanizuje”. Ipak, to nije tačno – baza postoji od 2015. godine i u njoj su od tada zabeležene brojne manipulacije, između ostalih, Informera, Pinka, Večernjih novosti, Kurira, B92, Sputnika i drugih medija“, navodi portal Raskrikavanje.

Sociološkinja Vesna Pešić ističe za Danas da je činjenica da je Srbija naglo odlučila da se okrene ka Rusiji, te otuda i takva propaganda.

– Posebno u ovom trenutko, kada Srbije nije prihvatila francusko-nemački predlog u vezi Kosova. Odnos sa EU je na izdisaju, upravo zbog ovakve situacije i sadašnjeim jasnim okretanjem ka Rusiji. To je loša vest, a i stanje na Kosovu je poremećeno verovatno na incijativu Rusije i njenog podzemnog delovanja – navodi Pešić.

Rodoljub Šabić, advokat i nekadašnji poverenik za informacije od javnog značaja, ističe za Danas da nervozna reakcija Informera i tvrdnja da neko u EU želi da ih “satanizuje”predstavljajući ih kao dezinformatore i ruske propagandiste, možda više govori u prilog oceni da oni jesu medij koji se intenzivno bavi dezinformisanjem nego same navodne “lažne optužbe” koje stižu iz EU.

– Na specijalizovanom sajtu Evropske službe za spoljne poslove dostupna je baza tekstova pa je sve je proverljivo. A uz to je još navedeno da objavljene dezinformacije na koje ukazuju jesu neistine ali da to ne znači nužno, automatski, da je medij koji ih je objavio “prokremaljski” ili da namerno dezinformiše. Ali, razume se da objavljivanje besmislica poput npr. “Al Kaida je osnovana protiv Srba i Rusa” ili izmišljene, nepostojeće poruke ruskog ministra Lavrova “Srbi i Rusi će zajedno braniti Kosovo”neizbežno upućuje na zaključak da je na delu namerno dezinformisanje – ukazuje Šabić.

Uostalom, dodaje, nama u Srbiji, da bi znali da je plasiranje dezinformacija, ne samo u vezi s Rusijom već generalno , u fundamentu uređivačke politike Informera i sličnih, nije ni potrebna baza EUvsDisinfo.

– Nažalost, znamo, taj podatak je zaista za Riplija da je Informer u jednoj godini samo na naslovnim stranama objavio više neistina nego što je imao naslovnih strana. Kao i da je na čelu grupe sličnih koja svakodnevno i masovno namerno objavljuju neistine, ali da uprkos tome uživaju i verbalnu i finansijsku podršku vlasti. To je bez sumnje dvostruko opasno. Na međunarodnom planu, maliciozno i neprihvatljivo delovanje medija uz licemernu, a praktično neprikrivenu podršku vlasti, ima ili pre ili kasnije imati vrlo negativan uticaj na inače lošu poziciju države – naglašava naš sagovornik.

Šabić podvlači da na unutrašnjem planu, kontinuirano plasiranje dezinformacija svih vrsta i nekontrolisana upotreba govora mržnje, sve uz evidentne simpatije vlasti, dodatno podgreva već inače usijanu atmosferu i doprinosi daljoj antagonizaciji društva sa posledicama koje mogu biti nesagledive.

Zoran Gavrilović, sociolog i istraživač BIRODI-ja, kaže za Danas da njihovi monitorinzi pokazuju da je izveštavanje Informera u funkciji promocije, odnosno propagande vlasti Aleksandra Vučića.

– U tom modelu pozitivno je predstavljeno vladanje Putina, ali i Trampa dok je bio predsednik SAD-a. Da li su oni deo neke mreže medija mi to ne znamo, jer se time nismo bavili. Ono što je izvesno je da Informer nikada ne bi bio na strani protiv Vučića. Takođe, po našim istraživanjima, pubika uz Novosti, Informer…, jeste ta koja ima najviše razumevanja za rusku agresiju na Ukrajinu, te ovakav način izveštavanja može biti i deo poslovnog plana – ukazuje Gavrilović.

On dodaje da je uloga Informera da promoviše lične odluke vlasti „jer tako vrši svoju osnovnu funkciju, a to je legitimizacija lične vlasti Aleksandra Vučića“.

Na pitanje da li izveštavanje u vezi Rusije prepuno dezinformacija može da ima posledice po Srbiju i njene građane, naš sagovornik kaže da takvo izveštavanje jača antidemokratsko i antievropsko raspoloženje u Srbiji, od čega korist ima i aktuelna vlast u Kremlju.

Kako navodi Raskrikavanje, baza EUvsDisinfo nije nastala u vreme rata u Ukrajini. Ona postoji od 2015. godine, a osnovala ju je Evropska služba za spoljne poslove (EEAS), diplomatski servis EU. Upravo od tada beleži dezinformacije u raznim evropskim medijima u vezi sa Rusijom. Kako navode na svom sajtu, fokus njihove baze je na „porukama u međunarodnom informacionom prostoru za koje je uočeno da realnost prikazuju parcijalno, iskrivljeno ili pogrešno, i šire ključne poruke Kremlja”.

„Međutim, ovo ne znači nužno da su ovi mediji povezani sa Kremljom ili im je urednička politika prokremaljska, ili da su namerno želeli da dezinformišu”, navode na sajtu ove baze.

Na sajtu EUvsDisinfo projekta kažu da su nastali kao odgovor na kampanje dezinformacija koje dolaze iz Rusije i koje „pogađaju EU, njene članice i susede”.

„Naš suštinski cilj je da povećamo svest javnosti i razumevanje kremaljskih operacija dezinformisanja, kao i da pomognemo građanima u Evropi i šire da razviju otpornost na medijske manipulacije”, piše na sajtu EUvsDisinfo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

InformerRodoljub ŠabićRuska propagandatabloidiVesna PešićZoran GavrilovićBeograd

Komentari

 OSTALI KOMENTARI (6)

MOŽDA VAS ZANIMA

Hoće li cene padati – šta kažu galanteristi u Knez Mihailovoj ulici?

Srbija pobedila Bahrein u generalnoj probi pred start Mundijala, sjajne partije Tadića i Vlahovića

Izvori bliski Putinu: Nismo znali da je stanje toliko loše, izgubili smo pravi rat

Miodrag Kapor: Skrivanje troškova nabavke gasa daje prostor za manipulaciju

Trenutno najtraženiji sat na svetu izgleda kao vizija iz sna

Bregin menadžer komšije napao pištoljem: Evo kakva kazna ga čeka

Soda bikarbona – upotreba za zdravlje i čišćenje

Gde da nađeš kaput koji je postao zaštitni znak i Megan Markl i Kejt Midlton

NAJČITANIJE

NAJNOVIJE

KOLUMNE

Grajner počela da služi kaznu u ruskoj kaznenoj koloniji

Rubljov preživeo Cicipasa i zakazao polufinale sa Rudom

EP: Crna Gora sanja bronzanu medalju, Danska cilja tron

Krvni ugrušci – prepoznajte 

Odgovori